Herdenken, vieren en opvoeden: blijven geloven dat het kan

Essay van universitair hoofddocent Gerdien Bertram-Troost (Levensbeschouwelijke vorming) in het Friesch Dagblad

10-05-2019 | 12:42

De Poolse kinderarts, pedagoog en kinderboekenschrijver Janusz Korzack die in 1942 in Treblinka werd vermoord, zei het al: ‘De opvoeder heeft niet de plicht de verantwoording voor een verre toekomst op zich te nemen, maar hij is wel volledig verantwoordelijk voor de huidige dag.’

4 mei was de Nationale Herdenking. In het door het Nationaal Comité 4 en 5 mei geformuleerde memorandum dat in de loop der jaren enkele malen aangepast is, wordt benoemd wie we herdenken. Sinds 2011 luidt de formulering als volgt: ‘Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.’ Op verzoek van de Joodse gemeenschap heeft het comité in 2011 het begrip ‘vermoord’ toegevoegd om daarmee de doelbewuste vernietiging van Joden, Sinti en Roma tijdens de holocaust expliciet te benoemen.

Joodse slachtoffers van de Holocaust
De eerlijkheid gebiedt mij te bekennen dat ik bij deze toevoeging nog nooit zo stil gestaan had. Tot een paar weken geleden, tijdens een bezoek aan Yad Vashem, het holocaust monument in Israël, in het bijzijn van onder meer rabbijn Awraham Soetendorp en zijn vrouw. Beiden zijn geboren in de Tweede Wereldoorlog en hebben een groot deel van de oorlog op onderduikadressen door moeten brengen. Zij overleefden, maar zovelen anderen niet. Zes miljoen Joodse slachtoffers van de Holocaust, onder wie 1,6 miljoen kinderen aan wier leven op zo’n gruwelijke wijze veel te vroeg een einde is gekomen.

Lees hier verder.

Bron: Friesch Dagblad