Roman over 14 miljard oude kosmos: ‘OER. Het grote verhaal van nul tot nu’

VU-hoogleraar Gijsbert van den Brink publiceert met moleculair biofysicus Cees Dekker (TU delft) en schrijfster Corien Oranje een roman over de geschiedenis van de kosmos.

28-05-2020 | 15:14

Het boek is enthousiast ontvangen en sprong deze week onmiddellijk naar de top 25 van meest verkochte boeken in Nederland.

200528 OER Cover TekstDe nieuwe roman Oer vertelt het verhaal van de 14 miljard jaar oude geschiedenis van de kosmos. De hoofdpersoon is Proton (een subatomair deeltje) dat alle spectaculaire gebeurtenissen vanaf de oerknal ervaart en uiteindelijk op aarde belandt. In Oer worden wetenschappelijke inzichten uit de biologie en kosmologie gecombineerd met de belangrijkste momenten uit de Bijbel. Zo wordt een wetenschappelijke verklaring gegeven voor het ontstaan van de eerste sterren, maar ook een moderne versie van de klassieke zondeval beschreven over de schending van Adam en Eva (de eerste mensen) van Gods verbod van de boom van kennis van goed en kwaad te eten.

Drie schrijvers
Oer is geschreven door VU-theoloog Gijsbert van den Brink (hoogleraar theologie & wetenschap) die in 2017 het meer academische boek En de aarde bracht voort publiceerde. Een Engelse bewerking daarvan verscheen eerder dit jaar bij Eerdmans in de VS. In deze studie onderzocht hij hoe christelijke geloofsvoorstellingen samen kunnen gaan met acceptatie van de evolutietheorie. Cees Dekker is moleculair biofysicus aan de Technische Universiteit in Delft en was samen met Van den Brink en VU-filosoof Rene van Woudenberg redacteur van de bundel Omhoog kijken in platland (2005). Dekker is al jaren actief op terrein van geloof en wetenschap. Corien Oranje schreef meer dan 100 kinderboeken. Samen met Dekker publiceerde ze in 2015 Het geheime logboek van topnerd Tycho. In dit kinderboek onderzoeken schoolkinderen de oerknal, hoewel sommige van hun ouders beweren dat die er nooit geweest is.

Idee voor OER ontstond al eerder
Na zijn publicatie in 2017 dacht Van den Brink al na over een andere vorm om het verhaal van de evolutie te vertellen op een manier die recht doet aan zowel gelovigen als aan de evolutiebiologie. Van den Brink toen in het Nederlands Dagblad: ‘Ik broed met enkele anderen op een idee om als mogelijke optie romanschrijvers uit te nodigen om te beschrijven hoe zij dit voor zich zien. Om ons te helpen nieuwe beelden en een nieuw verhaal te vinden.’ Dat is dus uiteindelijk in Oer uitgemond.

Een verhaal voor iedereen
‘Dit boek is anders dan mijn eerdere opstellen en boeken. Dat waren vooral academische publicaties. Dit is een verhaal waarin we zo toegankelijk mogelijk inzichten uit de kosmologie en evolutiebiologie wilden verbinden met de hoofdlijn van het christelijk geloof. Het gaat dus zowel om wetenschapscommunicatie als om geloofscommunicatie (over beide terreinen heersen nogal wat misverstanden), in een mix van fictie en non-fictie. Het boek is bedoeld voor iedereen, seculier of gelovig, die wil weten hoe geloof en wetenschap samen gedacht kunnen worden’, aldus Van den Brink.

In de media
Trouw
Volkskrant
Nederlands Dagblad

Meer informatie

Corien Oranje, Cees Dekker, Gijsbert van den Brink. Uitg. Royal Jongbloed, Heerenveen 2020.
81 blz. € 14,99. OER. Het grote verhaal van nul tot nu kunt u hier bestellen.